Advies

In het adviesplan wordt er advies voor vervolg gegeven. het wordt duidelijk waar de kansen liggen voor de opdrachtgever voor het volgende jaar/seizoen. Ook wordt de te volgen route van het advies beschreven. In het adviesplan komen verschillende aspecten naar voren. Het adviesplan bevat een managementsamenvatting. Deze samenvatting stelt de opdrachtgever in zo weinig mogelijk woorden op de hoogte van het advies en de onderbouwing hier van. Bij de inleiding wordt de/het probleemstelling/vraagstuk waarvoor een advies moet worden gegeven toegelicht. Dit bevat o.a. de aanleiding, de context van het probleem en de centrale vraag. Vervolgens wordt de opzet van het onderzoek kort beschreven. Daarna wordt er een conclusie geformuleerd. Deze bevat het uiteindelijke advies en de onderbouwing hiervan. Tot slot worden de bronnen beschreven die zijn gebruikt bij het schrijven van het adviesplan.

Managementsamenvatting

Er is tot nog toe geen verschil in de leerresultaten van de leerlingen meetbaar. Desondanks wordt de organisatie geadviseerd om gebruikt te blijven maken van de lessenreeks het aankomende jaar. Het is algemeen bekend dat bewegen goed is voor je lichamelijke gezondheid. Recent onderzoek suggereert dat bewegen ook gunstige effecten kan hebben op cognitieve prestaties en schoolprestaties van kinderen en adolescenten. Uit literatuur onderzoek blijkt dat het bewijs voor lange termijn effecten van bewegen op cognitie en leerprestaties nog niet overtuigend is. Daarom is het moeilijk om aan te tonen of de lessenreeks daadwerkelijk van invloed is geweest op de leerresultaten. Als er door de organisatie gebruikt kan worden gemaakt van een gestructureerde lessenreeks wordt dat zeker aangeraden. Dit aangezien er aan de andere kant ook geconcludeerd kan worden dat extra bewegen niet ten koste gaat van de presentaties. Er wordt niet de laatste tijd niet voor niks in de media gesuggereerd dat het van belang is meer uren gym op basisonderwijs te realiseren. Meer hierover vindt u in de bronnen na de conclusie. Daarnaast is er wel enig positief verschil in het gedrag van de leerlingen te merken. Van de 25 leerlingen vertonen er 8 iets van afwijkend gedrag. Er heeft bij 5 van de 8 leerlingen een positieve verandering plaatsgevonden. Ook wordt er aan de organisatie geadviseerd om aankomend jaar de leerresultaten van de leerlingen te blijven monitoren. Op deze manier kunnen de resultaten met dit jaar worden vergeleken. Aan de hand van deze resultaten kan men een nieuwe conclusie trekken voor het jaar daar op. De MQ test zal ook 2 á 3 keer per jaar moeten worden uitgevoerd. Zo kan men zien of de leerlingen zich op motorisch vlak blijven ontwikkelen. Mocht er volgend jaar een stagair werkzaamheden verrichten op de Vosseburcht adviseer ik deze om de lessenreeks uit te breiden. Aangezien 14 weken een kort tijdsbestek is, is een langere lessenreeks wellicht meer van invloed op de leerresultaten. Omdat de lessenreeks maar 14 weken betreft, wordt de school geadviseerd om een plan op te stellen hoe ze de gymlessen zo nuttig mogelijk in kunnen vullen aankomend jaar.