Competentie 2
Competentie 2 Handelt methodisch en evidence informed
De Sportkundige handelt methodisch. Hij ondersteunt de vraagarticulatie bij praktijkvraagstukken en formuleert, gebaseerd op een zorgvuldige afweging van verschillende bronnen, het best mogelijke antwoord in gezamenlijkheid met stakeholders. Daarbij draagt de Sportkundige bij aan de kennisontwikkeling van de beroepsgroep.
In jaar 1 van Sport, Gezondheid en Management heb ik samen met Alex Daalder een preventieve organisatie diagnose uitgevoerd, ook wel POD genoemd. Dit hebben wij bij L.A.C Frisia gedaan, een grote voetbalclub in Leeuwarden met over de 1000 leden. Dit is een grootschalig onderzoek waarbij je aan de hand van vraagstukken een vereniging in kaart brengt. Aan de hand hier van schrijf je een advies voor de verenging. Hierin moet je in grote mate van zelfstandigheid kennis op moet doen uit verschillende bronnen. Dit is gebeurd aan de hand van desk en fieldresearch en met behulp van leraren en experts (denk hierbij aan de voorzitter etc.) Door middel van een interne analyse (AKB model: vrijwilligers/financiën/leden) en een externe analyse (Stakeholders/DESTEP), zijn wij met behulp van verschillende methodes tot een advies gekomen die wij hebben gepresenteerd aan het bestuur van Frisia. Er is begonnen met het verzamelen van data. Het is belangrijk om genoeg informatie te hebben van de vereniging vanuit verschillende kringen. Dit is gedaan door gebruik te maken van verschillende methoden. Een quickscan, enquêtes, interviews en deskresearch hebben wij gebruikt om meer te weten te komen over de gang van zaken binnen de vereniging. Hierdoor hebben wij achter de zwakke en sterke punten van de vereniging kunnen komen.
Het bestuur was erg tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. De verslaglegging is uiteindelijk beoordeeld met en 8.0 en er was veel positieve feedback van uit de vereniging. Tijdens het onderzoek is er werkt met verschillende methodes. Er is gebruik gemaakt van diverse modellen. Voorbeelden hiervan zijn de SWOT-analyse, concurrentieanalyse en de DESTEP. Zelf vind ik fieldresearch leuker om te doen. Op deze manier kun je er naar mijn mening beter achter komen wat de mensen nou echt vinden. Ook heb je dan veel meer interactie.
Ik vind het persoonlijk erg lastig om gebruik te maken van de echte relevante bronnen. Ik moet leren om sneller de koppeling te maken tussen de literatuur en of het relevant is voor mijn onderzoek. Ook is het bij methodisch handelen erg belangrijk om gestructureerd te werkt te gaan. Dit is iets wat is echt moet verbeteren omdat dit gewoon vaak terug komt. Dit wil ik gaan realiseren door vaker feedback te vragen aan mijn leraren om zo aanpassingen op tijd door te voeren.
Ik scoor mijzelf op niveau B omdat heb laten zien dat ik in meerdere complexe situaties (pod en stages) resultaten heb behaald die voldoende zijn beoordeeld. Ik heb geleerd om methodisch te handelen en om gestructureerd te werk te gaan. Daarnaast heb ik bijgedragen aan de kennisontwikkeling die past bij een Sportkundige.